sunnuntai 28. heinäkuuta 2013

Varhaisia muistikuvia

Olen usein miettinyt, mikä mahtaa olla kaikista varhaisin muistikuvani lapsuudesta. Mietin sitä juuri mökillä tässä taannoin äitini kanssa. En osaa erotella mitenkään mikä olisi se kaikista varhaisin muisto, mutta paljon mä niitä kuitenkin usein mietin. Kuvituksena 1-vuotiskuvia pikkutitistä.




Mulla on muistikuva nimittäin automatkasta, jossa istun turvaistuimessa, ja me ollaan matkalla Turkuun! Arvoitus onkin se, milloin tämä on ollut ja minne siellä oltiin menossa. Olen kuulemma pienenä ollut mukana Down by the Laituri -tapahtumassa äitini ja kummitätini kanssa, vuonna -96 tai -99. MUTTA en tuolloin ole enää kyllä turviksessa istunut. Turvaistuimesta olen varma, muistan ne henkselivyöt ja kaikki! Vai muistanko sittenkin vain siskojeni istuimet? Ikäeroa minulla ja vuonna -95 syntyneillä kaksosill4a ei ole kuin reilu kaksi vuotta.. He eivät kyllä tuolla DbtL:ssa olleet kuulemma mukana. Joten se matka se ei ilmeisesti ollut. Turkuun oli kuitenkin matka. Äitini epäilee kyseessä olleen matkan Muumimaailmaan, jossa vierailimme usein kun minä ja siskit oltiin pieniä. Häiritsee hirveästi. "Koska ollaan Turkussa?" muistan kyselleeni takapenkiltä, äiti aina korjasi taivutuksen Turussa, mutta unohdin sen aina ja jatkoin "Joko ollaan Turkussa?"  Tämän muistan itse. Tämäkin viittaisi siihen, että olen ollut niin pieni, että todennäköisesti olen turvaistuimessa istunut.. Tiedä sitten.

On kesä. Mä olen aika pieni (muistaakseni) ja me ollaan mummolassa Outokummussa. Siellä on ainakin äiti, ukki ja isomummo. Paikka on ukkini lapsuudenkoti kaukana keskustasta "maalla". Piha on iso ja me oleskellaan siellä, muistan tiilenpunaiset puutarhakalusteet ja keinun. Mä kävelen siellä nurmikolla ja kyykistelen joka kiven ja kukan kohdalla tutkiskelemaan. Siellä on pihassa sellanen kaivo, missä on yksi reikä. Mä saan jostain päähäni työntää sormen sinne reikään, ja samalla sekunnilla joku pörriäinen on siinä mun kädellä. Saan ihan hirveän paniikin ja alan itkeä ja juoksen äidin luokse äkkiä. Mä niin muistan sen. Se oli kamalaa. :D


Ja mä muistan kun jouduin antamaan mun TUTIT joulupukille. En siis muista muuta kun sen tilanteen, ne oli pienessä muovisessa kipossa ja joulupukille sen ojensin. Menivät kuulemma porovauvoille. Äiti ei muista mun tarkkaa ikää silloin, 3- tai melkein 4-vuotias olin. Tosi pitkään siis tuttia söin.

Lisäksi on monia monia monia muistikuvia, häivähdyksiä, mutta nämä olivat esimerkkejä kokonaisita hetkistä joita muistan ajalta, jolloin olin alle 5-vuotias. Sen jälkeisiä muistoja on vielä kirkkaana mielessä paljon enemmän.

Kuinka kaukaa teidän varhaisimmat muistot ovat?


6 kommenttia:

  1. Voi miten söpö <3 ja Lauri on niiin sun näkönen! :D

    VastaaPoista
  2. mulla on 2vuotiaana ekat muistot kun oltii juuri muutettu Nurmijärvelle, seki ulottuu siihen kun tutustuin ensimmäiseen kaveriini Jenniin, se tilanne on hyvin muistissa. En ole ihan varma muistaisinko varhaisempia aikoja, tuskin. Ei tule ainakaan mieleeni :)

    VastaaPoista
  3. Vastaukset
    1. Heii kiva juttu ja tervetuloa seuraamaan meitä :)

      Poista